Analityka / Z Google Ads do celu · 20 grudnia, 2021

Ten tekst przeczytasz w: 3 minuty

Rekrutacyjny fact check

Współcześnie tematyka HR obrosła w wiele mitów czy nawyków. Od lat powielany jest szereg schematów, które z biegiem czasu zaczęły tracić na wartości. Portale ogłoszeniowe przestają być jedyną słuszną formą prezentacji ofert pracy kandydatom. Co zyskuje na znaczeniu? Chociażby social media, gdzie kandydaci spędzają sporo czasu. Jak zatem zmienia się i w jakim kierunku podąża współczesny proces rekrutacji?

Aktualne trendy HR

Wyniki badań dotyczące rynku pracy charakteryzują się rokrocznymi zmianami. Choć do pewnego czasu do Wyniki badań dotyczące rynku pracy wykazują zmianę sposobów rekrutacji i szukania pracy. Choć do pewnego czasu do największych zmiennych zaliczały się poziomy płac czy zapotrzebowanie kadrowe dla poszczególnych stanowisk, ostatnio obserwuje się ewolucję w obszarze zachowań kandydatów. Jak zatem kształtuje się współczesna przestrzeń HR? Zebraliśmy kilka faktów z prowadzonych badań rynkowych.

  1. Rośnie liczba kandydatów pasywnych.

Jak wynika z raportu „Barometr Rynku Pracy X” firmy Work Service, niemal 80 proc. uczestników polskiego rynku pracy to kandydaci pasywni, a więc osoby, które nie rozglądają się za nowym miejscem pracy. Rekruterzy muszą więc do nich samodzielnie dotrzeć, przedstawić ofertę i przekonać do zmiany pracy.1

  1. Młodzi szukając pracy coraz częściej sięgają do wyszukiwarki Google czy Facebooka

W skali światowej najpopularniejszym sposobem poszukiwania pracy są internetowe wyszukiwarki pracy oraz tablice/gabloty z ogłoszeniami o wolnych stanowiskach pracy. Szukając pracy młodzi (powyżej 18 a 24 r.ż.) częściej niż starsi korzystają z platform online (Google, Twitter i Facebook). W kolejnych okresach spodziewany jest wzrost tego trendu na rynku pracy.2

  1. Rośnie udział social mediów w procesie rekrutacji

Sposoby rekrutowania pracowników różnią się w zależności od branży. Np. Od 13 do 19% firm używa social mediów do rekrutacji, a ponad 30% kandydatów szuka właśnie tam.3

  1. Średni czas poszukiwania pracy przez kandydata to aż 2,6 miesięcy.

Przeprowadzone badania wykazały, że:

  • 44% badanych sprawdza profile pracodawców w social media; 
  • co czwarty aplikuje do pracy przez takie portale i aplikacje;
  • średni czas poszukiwania pracy uległ skróceniu do 2,6 miesiąca (z 3,1 w ubiegłym kwartale).4
  1. 50 sekund – tyle czasu kandydaci poświęcają ogłoszeniom o pracę.

Badania przeprowadzone przez The Ladders wskazują, że średnio kandydaci spędzają na czytaniu ogłoszenia rekrutacyjnego mniej niż minutę i w tym czasie podejmują decyzję, czy aplikować, czy też nie.

Kandydaci najczęściej czytają informacje zawarte na samym początku ogłoszenia i rzadko kiedy doczytują do końca.5

  1. Skutek pandemii – proces rekrutacji dla wielu stanowisk stał się całkowicie zdalny.

– Z naszych najnowszych badań wynika, że 44 proc. respondentów korzysta z serwisów internetowych przy szukaniu nowego zatrudnienia. Ten trend pogłębił się jeszcze za sprawą pandemii. W ostatnim okresie w zasadzie cały proces rekrutacji przeszedł do trybu online w przypadku wielu stanowisk. Dlatego pracodawcy jeszcze chętniej korzystają z tego kanału, a widać to szczególnie w przypadku portali oferujących stanowiska specjalistyczne – dodaje Mateusz Żydek.6

  1. Angażująca treść = konkrety.

Dobrze napisane ogłoszenie o pracy nie wystarczy. Z doświadczenia naszych klientów wiemy, że:

  • Nie wymagaj CV. Wielu kandydatów do pracy fizycznej nie ma gotowego życiorysu lub nie ma go „pod ręką”. Jeśli będziesz wymagać takiego dokumentu, o wiele mniej osób odpowie na Twoje ogłoszenie.
  • Podaj w ofercie pracy numer telefonu, aby kandydaci mogli szybko zgłosić chęć do pracy. Zgłoszenia mailowe potraktuj jedynie jako opcję dodatkową.
  • Podaj najważniejsze fakty o Twojej firmie, aby zbudować zaufanie – jak długo istnieje, czym się zajmuje, ilu pracowników zatrudnia. Wielu pracowników fizycznych ceni bezpieczeństwo zatrudnienia.7
  1. Problemy rekrutacyjne także w sektorze przemysłu

Sektor przemysłu miał największe trudności z pozyskaniem kandydatów z umiejętnością obsługi maszyn oraz kompetencji technicznych i inżynieryjnych.8

  1. Poziom pracowników niższego szczebla rośnie rok do roku.
źródło: https://grantthornton.pl/wp-content/uploads/2021/11/Rynek-pracy-w-czasie-koronawirusa-w-pa%C5%BAdzierniku-2021.pdf

Nowy kierunek

Proces rekrutacji zmienia się jak proces sprzedaży internetowej – nie wystarczy już oferta czy obecność na popularnych marketplace’ach. Trzeba czegoś więcej – lepszych warunków sprzedaży (np. szybka i darmowa wysyłka), obsługi posprzedażowej (pozytywne opinie).

A jak rekrutacja wygląda w Twojej firmie? Opublikowałeś ogłoszenie na portalu ogłoszeniowym – i co dalej? Czy wiesz, co dzieje się z kandydatami, gdy zamkną Twoją ofertę pracy?


1 https://www.pulshr.pl/rekrutacja/goraca-dyskusja-na-temat-pracuj-pl-czas-portali-z-ofertami-pracy-sie-konczy,61857.html
2 https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/2019_02_Raport_Rynek-pracy_luty-2019.pdf, str. 12
3 https://www.workservice.com/pl/Centrum-prasowe/Informacje-prasowe/Ekspert-HR-komentuje/Barometr-Rynku-Pracy-XV-74-6-firm-chce-utrzymac-poziom-zatrudnienia
4 https://www.randstad.pl/o-randstad/dla-mediow/, str. 13 i 42
5 https://weblog.infopraca.pl/2019/05/czasu-czytamy-ogloszenie-rekrutacyjne/
6 https://www.prawo.pl/kadry/ogloszenia-o-prace-kogo-szukaja-pracodawcy-za-posrednictwem,508267.html
7 https://poradydlafirm.pracuj.pl/jak-szukac-pracownikow-fizycznych/
8 https://www.polskieforumhr.pl/wp-content/uploads/2021/11/raport_Trendy-w-zatrudnieniu_2021.pdf, str. 41
9 https://grantthornton.pl/wp-content/uploads/2021/11/Rynek-pracy-w-czasie-koronawirusa-w-pa%C5%BAdzierniku-2021.pdf, str. 13

Specjalista ds. marketingu i sprzedaży | 721 888 631 | + pozostałe wpisy autora
do_shortcode